Informacje na temat wezwań do zapłaty za brak ważnego biletu.
Tryb postępowania z podróżnym bez ważnego dokumentu przewozu.
I.
Podróżnemu, odmawiającemu natychmiastowego uregulowania należności w pociągu, obsługa pociągu lub osoba upoważniona do kontroli wystawia wezwanie do zapłaty.
Wezwanie do zapłaty wystawia się na podstawie dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości. W celu wystawienia wezwania do zapłaty obsługa pociągu lub osoba upoważniona do kontroli dokumentów przewozu ma prawo żądać od podróżnego okazania i wręczenia dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości, a w razie braku takiego dokumentu albo odmowy jego okazania lub wręczenia (w sposób umożliwiający odczytanie danych) – zwrócić się do funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawa uprawnienia do ustalania tożsamości – o podjęcie stosownych czynności w celu ustalenia tożsamości.
Wezwanie do zapłaty wystawia się na przejazd w jedną stronę:
- od stacji do stacji wskazanej przez podróżnego, od stacji wyjazdu wskazanej na nieważnym bilecie albo od stacji wyjazdu pociągu (w przypadku braku biletu i braku możliwości ustalenia stacji rozpoczęcia przejazdu) do stacji wskazanej przez podróżnego, nie dalej niż do ostatniej stacji znajdującej się na trasie przejazdu poc. „ŁKA” sp. z o.o.;
- w przypadku, gdy podróżny zgłosił w sposób określony w § 11 ust. 2 RPO-ŁKA – brak ważnego dokumentu przewozu i chce uregulować należności przewozowe:
- gotówką, ale obsługa pociągu nie może wydać mu reszty,
- kartą płatniczą, lecz z przyczyn niezależnych od podróżnego brak jest możliwości dokonania takiej operacji;
- gdy podróżny okaże bilet jednorazowy:
- na przejazd pociągiem innego przewoźnika (niehonorowany w pociągach „ŁKA” sp. z o.o.) a nie posiada przy sobie gotówki by nabyć nowy, ważny bilet na przejazd;
- pozostałe przypadki określone są w §§ 18 i 19 Regulaminie obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-ŁKA)
Wymienioną w wezwaniu kwotę należy wpłacić w terminie 14 dni:
- za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek nr Bank Pekao S.A. 54124015451111001056928715,
wzór formularza przelewu - plik png - w kasach biletowych „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o. o.
W przypadku nieuiszczenia należności przewoźnik dochodzić będzie tych należności wraz z odsetkami i kosztami postępowania sądowego, na podstawie art. 75 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe ( Dz. U. z 2020 r. poz.8).
Za dzień dokonania wpłaty uważa się dzień wpływu wpłaty na rachunek bankowy lub dzień uiszczenia należności w kasie biletowej ,, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o.o.
Reklamację dotyczącą wezwania można złożyć w terminie 3 miesięcy od daty otrzymania wezwania do zapłaty (powołując się na numer niniejszego wezwania).
- pisemnie w kasie biletowej „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o.o. oraz w siedzibie „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o. o.;
- za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie www.lka.lodzkie.pl – za wyjątkiem przypadków, które wymagają dołączenia oryginałów dokumentów;
- przesłać listownie (powołując się na nr niniejszego wezwania) na adres:„Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o. o. 90-051 Łódź, Al. Piłsudskiego 12
Informacje dotyczące wezwania do zapłaty wystawionego w pociągu „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o. o. można uzyskać za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając zapytanie na adres: reklamacje@lka.lodzkie.pl.
II.
Uregulowanie należności w terminie:
- do 2 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje naliczeniem tylko opłaty taryfowej*,
- do 7 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje obniżeniem opłaty dodatkowej** do 150,00 zł za przejazd osób i do 60,00 zł za przewóz rzeczy i zwierząt,
- od 7 dni do 14 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje naliczeniem opłaty dodatkowej w pełnej wysokości,
- brak zapłaty w terminie 14 dni skutkuje naliczeniem pełnej opłaty dodatkowej zgodnie z rozporządzeniem MI z dnia 20.01.2005 r. oraz odsetek ustawowych.
III.
Podróżny posiadający uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów, który podczas przejazdu nie okazał ważnego dokumentu poświadczającego to uprawnienie lub nie okazał ważnego biletu okresowego imiennego, może wciągu 7 dni od dnia przejazdu (nie wliczając dnia wystawienia wezwania do zapłaty), wnieść reklamację dołączając:
- kopię dokumentu poświadczającego posiadanie, w dniu przejazdu, uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu lub biletu okresowego imiennego;
- kopię wezwania do zapłaty;
- kopię dowodu wniesienia opłaty manipulacyjnej w wysokości 16,00 zł
* zgodnie z warunkami określonymi w § 19 ust. 3 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-ŁKA)
** opłata dodatkowa pobierana w przypadku stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu lub ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej, Uchwała Sejmiku Województwa Łódzkiego nr XLVII/868/14 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie określenia sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłaty manipulacyjnej w odniesieniu do wojewódzkiego regularnego przewozu osób realizowanego przez ,,Łódzką Kolej Aglomeracyjną” sp. z o.o.
Klauzula informacyjna dotycząca Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych:
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE administratorem Pani/Pana danych jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, NIP: 7252025842, REGON: 100893710. Administrator Danych w celu należytej ochrony danych osobowych powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem e-mail: iod@lka.lodzkie.pl Dane osobowe będą przetwarzane w celu windykacji należności (art. 33a ust. 3, 4 ustawy – Prawo Przewozowe) i przeciwdziałaniu zjawisku wyłudzenia przejazdów (art. 121 Kodeksu Wykroczeń). Dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom z wyjątkiem tych, które są uprawnione do ich uzyskania na podstawie przepisów obowiązującego prawa. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z obowiązujących przepisów prawa. Ma Pan/Pani prawo do: a) dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, b) wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Klauzula informacyjna dotycząca przekazania dłużnika do Krajowego Rejestru Długów BIG S.A.
Informacje o nieuregulowanych zobowiązaniach, zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych z dnia 9 kwietnia 2010 r., będą przekazywane do :
Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej S.A.
ul. Danuty Siedzikówny 12,51-214 Wrocław
www.krd.pl
Dłużnik może zgłosić do wierzyciela, przed przekazaniem przez niego informacji gospodarczej, sprzeciw wobec zamiaru przekazania danych do biura. Po przekazaniu przez wierzyciela informacji gospodarczej, sprzeciw może być złożony bezpośrednio do właściwego biura informacji gospodarczej.
Do przetwarzania danych w związku z przekazaniem do biura informacji gospodarczych o zobowiązaniu dłużnika będącego osobą fizyczną nie stosuje się przepisu art. 21 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE