Wezwania do zapłaty wystawione za brak ważnego biletu lub naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt bądź zatrzymanie pociągu bez uzasadnionej przyczyny
Informacje na temat wezwań do zapłaty
I. Tryb postępowania z podróżnym bez ważnego dokumentu przewozu
Podróżnemu bez ważnego dokumentu przewozu odmawiającemu natychmiastowego uregulowania należności w pociągu, obsługa pociągu lub osoba upoważniona do kontroli wystawia wezwanie do zapłaty.
Wezwanie do zapłaty wystawia się na podstawie dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości. W celu wystawienia wezwania do zapłaty obsługa pociągu lub osoba upoważniona do kontroli dokumentów przewozu ma prawo żądać od podróżnego okazania
i wręczenia dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości, a w razie braku takiego dokumentu albo odmowy jego okazania lub wręczenia
(w sposób umożliwiający odczytanie danych) – zwrócić się do funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie
z przepisami prawa uprawnienia do ustalania tożsamości – o podjęcie stosownych czynności.
Wezwanie do zapłaty wystawia się na przejazd w jedną stronę:
- od stacji do stacji wskazanej przez podróżnego, od stacji wyjazdu wskazanej na nieważnym bilecie albo od stacji wyjazdu pociągu
(w przypadku braku biletu i braku możliwości ustalenia stacji rozpoczęcia przejazdu) do stacji wskazanej przez podróżnego, nie dalej niż do ostatniej stacji znajdującej się na trasie przejazdu pociągu „ŁKA” sp. z o.o.; - w przypadku, gdy podróżny zgłosił w sposób określony w § 11 ust. 2 RPO-ŁKA – brak ważnego dokumentu przewozu i chce uregulować należności przewozowe:
- gotówką, ale obsługa pociągu nie może wydać mu reszty,
- kartą płatniczą, lecz z przyczyn niezależnych od podróżnego brak jest możliwości dokonania takiej operacji;
- gdy podróżny okaże bilet jednorazowy na przejazd pociągiem innego przewoźnika (niehonorowany w pociągach „ŁKA” sp. z o.o.) a nie posiada przy sobie gotówki by nabyć nowy, ważny bilet na przejazd;
- pozostałe przypadki określone są w §§ 18 i 19 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-ŁKA)
II. Opłacenie wystawionego wezwania do zapłaty
Na kwotę wezwania składa się opłata taryfowa za przejazd/przewóz oraz opłata dodatkowa, zgodnie z poniższą tabelą.
Tabela opłat dodatkowych
Lp. | Podstawa | Opłata dodatkowa |
1. | Przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu | 305,00 zł |
2. | Przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu | 244,00 zł |
3. | Naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt | 122,00 zł |
4. | Zatrzymanie lub zmiana trasy środka transportowego | 915,00 zł |
Uregulowanie należności w terminie:
- do 2 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje naliczeniem tylko opłaty taryfowej bądź pozataryfowej według najkorzystniejszej oferty*,
- do 7 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje obniżeniem opłaty dodatkowej** do 150,00 zł za przejazd osób i/lub do 60,00 zł za przewóz rzeczy i zwierząt,
- od 7 dni do 14 dni (nie wliczając dnia przejazdu) skutkuje naliczeniem opłaty dodatkowej w pełnej wysokości,
- brak zapłaty w terminie 14 dni skutkuje naliczeniem pełnej opłaty dodatkowej.
W przypadku nieuiszczenia należności przewoźnik dochodzić będzie tych należności wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie
i kosztami postępowania sądowego, na podstawie art. 75 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1262).
Wykazaną w wezwaniu do zapłaty kwotę należy wpłacić w terminie maksymalnie 14 dni (nie wliczając dnia wystawienia wezwania do zapłaty):
1. za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy
Bank Pekao S.A.
54124015451111001056928715,
wzór formularza przelewu— nowa karta - plik png
z podaniem w tytule przelewu serii i numeru wezwania
lub
2. w kasach biletowych „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o. o.
Za dzień dokonania wpłaty uważa się dzień wpływu środków na rachunek bankowy |
III. Reklamacje
Podróżny z tytułu otrzymanego wezwania do zapłaty może złożyć do przewoźnika reklamację. Wszelkie szczegóły dotyczące procedury reklamacyjnej oraz niezbędne informacje dostępne są w zakładce Reklamacje, skargi i uwagi.
IV. Kontakt
Informacje dotyczące wezwania do zapłaty wystawionego w pociągu „Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” sp. z o. o. można uzyskać za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając zapytanie na adres: windykacja@lka.lodzkie.pl
Pozostałe informacje znajdują się w Regulaminie obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-ŁKA).
* Zgodnie z warunkami określonymi w § 19 ust. 3 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-ŁKA)
** Opłata dodatkowa pobierana w przypadku stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu lub ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej, Uchwała Sejmiku Województwa Łódzkiego nr XLVII/868/14 z dnia 26 maja 2014 r.
w sprawie określenia sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłaty manipulacyjnej w odniesieniu do wojewódzkiego regularnego przewozu osób realizowanego przez ,,Łódzką Kolej Aglomeracyjną” sp. z o.o.
Klauzula informacyjna dotycząca Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych:
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE administratorem Pani/Pana danych jest „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy ul. Generała Romualda Traugutta 25, 90-113 Łódź, NIP: 7252025842, REGON: 100893710. Administrator Danych w celu należytej ochrony danych osobowych powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem
e-mail: iod@lka.lodzkie.pl Dane osobowe będą przetwarzane w celu windykacji należności (art. 33a ust. 3, 4 ustawy – Prawo Przewozowe) i przeciwdziałaniu zjawisku wyłudzenia przejazdów (art. 121 Kodeksu Wykroczeń). Dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom z wyjątkiem tych, które są uprawnione do ich uzyskania na podstawie przepisów obowiązującego prawa. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z obowiązujących przepisów prawa. Ma Pan/Pani prawo do: a) dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, b) wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Klauzula informacyjna dotycząca przekazania dłużnika do Krajowego Rejestru Długów BIG S.A.
Informacje o nieuregulowanych zobowiązaniach, zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych
i wymianie danych z dnia 9 kwietnia 2010 r., będą przekazywane do :
Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej S.A.
ul. Danuty Siedzikówny 12, 51-214 Wrocław
www.krd.pl
Dłużnik może zgłosić do wierzyciela, przed przekazaniem przez niego informacji gospodarczej, sprzeciw wobec zamiaru przekazania danych do biura. Po przekazaniu przez wierzyciela informacji gospodarczej, sprzeciw może być złożony bezpośrednio do właściwego biura informacji gospodarczej.
Do przetwarzania danych w związku z przekazaniem do biura informacji gospodarczych o zobowiązaniu dłużnika będącego osobą fizyczną nie stosuje się przepisu art. 21 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.