Tunel CPK coraz bliżej. Dowiedz się więcej o inwestycji na dworcu Łódź Fabryczna – Łódzka Kolej Aglomeracyjna

baner przedstawia fragment czoła pociągu ŁKA z reflektorem

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych

Infolinia

telefon 887-879–980 koszt jak za połączenie lokalne

Wyszukaj połączenie:

Rozkład jazdy dostarcza Koleo

Tunel CPK coraz bliżej. Dowiedz się więcej o inwestycji na dworcu Łódź Fabryczna

To pierwsza realizowana w Polsce inwestycja w ramach Kolei Dużych Prędkości. Mowa o budowie tunelu dalekobieżnego Centralnego Portu Komunikacyjnego pod centrum Łodzi. Obiekt powstaje jednocześnie z tunelem aglomeracyjnym PKP PLK i ma zostać ukończony w 2029 r. Od dziś na dworcu Łódź Fabryczna działa punkt informacyjny, w którym mieszkańcy mogą dowiedzieć się więcej o projekcie, zastosowanej technologii drążenia czy harmonogramie prac i ewentualnych utrudnieniach.

Punkt informacyjny tunelu CPK mieści się na parterze dworca, od strony ul. Lindleya. Będzie otwarty pięć dni w tygodniu: we wtorek i czwartek od godz. 10:00 do 18:00, a w poniedziałek, środę i piątek od 8:00 do 16:00. Informacje na temat prowadzonych prac będą udzielane również telefonicznie pod numerami – 515 724 827 i 515 113 120 – oraz mailowo, pod adresem: tunel.cpk@porr.pl

Tunel dla KDP połączy Łódź Fabryczną z zachodnią częścią miasta. Będzie miał 4,6 km długości i 14 m średnicy. Oznacza to, że będzie najdłuższym i najszerszym obiektem tunelowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem. Powstanie na zmiennej głębokości wahającej się od ok. 23 m pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga, al. Włókniarzy i al. Bandurskiego. Będą nim kursować głównie pociągi dalekobieżne z maksymalną prędkością 160 km/h.

Tunel wydrąży maszyna TBM, która trafi do Łodzi w połowie przyszłego roku. Urządzenie zostanie zmontowane w komorze startowej na Retkini. Tarcza będzie wyposażona w systemy monitoringu parametrów drążenia, które będą działały w sposób ciągły, dbając o bezpieczeństwo prowadzenia prac.

Samo drążenie rozpocznie się na pod koniec 2026 roku w przygotowanej już na przyjęcie maszyny komorze startowej na Retkini i zakończy się w 2028 roku w komorze odbiorczej na wysokości Łodzi Fabrycznej. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa będą trwały do 2029 roku, na który zaplanowane są odbiory inwestycji. 

Inwestorem tunelu KDP w Łodzi jest spółka CPK, a wykonawcą firma PORR S.A. Tunel to część kluczowej linii 85, czyli kolejowego „igreka” – nowej linii KDP, która do końca 2032 r. ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w dalszej perspektywie z Poznaniem i Wrocławiem. Inwestycja ta nie tylko usprawni połączenia między największymi miastami Polski, ale również przyczyni się do rozwoju Łodzi jako centralnego węzła komunikacyjnego. 

 

źródło: CPK, UMWŁ

Zgodnie z wymogami prawa informujemy, że nasz serwis stosuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one przechowywane przez Państwa przeglądarkę. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.