Rozszerzamy Flirty – Łódzka Kolej Aglomeracyjna


Rozszerzamy Flirty

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc
w pojazdach, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika staje się koniecznością. Rozbudowa pojazdów to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

W ramach Umowy Stadler Polska rozbuduje dziesięć pojazdów FLIRT o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony zostanie w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. Umowę o dofinansowanie podpisał 11 marca na Dworcu Łódź Fabryczna marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.

- Realizacja tego projektu sprawi, że podróż pociągami ŁKA będzie jeszcze wygodniejsza. Obserwujemy stale rosnącą liczbę pasażerów korzystających z kolei, dlatego inwestujemy w jej rozwój. Większa liczba pojemniejszego taboru pozwoli nam sukcesywnie rozwijać siatkę połączeń. Chcemy docierać zwłaszcza do małych miejscowości, tam gdzie obecnie oferta kolejowa jest ograniczonapowiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

Konstrukcja zespołów trakcyjnych typu FLIRT jest oparta na elastycznej, dostosowanej do potrzeb użytkowników koncepcji pojazdu, której fundamentem jest sprawdzony, przetestowany system modułowy. Każdy zespół trakcyjny można dopasować do wymogów przewozów regionalnych i międzymiastowych. Produkowane są zespoły trakcyjne liczące od dwóch do ośmiu członów, z liczbą miejsc siedzących od 120 do 488. Krótsze składy można z czasem rozbudować o kolejne wagony, aby umożliwić przewóz większej liczby osób.