Rekordowy rok Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – Łódzka Kolej Aglomeracyjna

baner przedstawia fragment czoła pociągu ŁKA z reflektorem

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych

Infolinia

telefon 887-879–980 koszt jak za połączenie lokalne

Wyszukaj połączenie:

Rozkład jazdy dostarcza Koleo

Rekordowy rok Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

31 stycznia 2025 r.

2024 rok upłynął nie tylko pod znakiem jubileuszu 10-lecia działalności przewozowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale również rekordowej w historii spółki liczby przewiezionych pasażerów. W ubiegłym roku z usług ŁKA skorzystało ponad 11 mln osób, co oznacza 8% wzrost podróżnych w porównaniu do 2023 r. Mieszkańcy Województwa Łódzkiego stawiali nie tylko na podróże pociągiem. Chętnie przesiadali się też do pojazdów Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Rok 2024 to także rozwój siatki połączeń - w grudniu przewoźnik uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe KKA – ŁA 9 i ŁA10.   

W ubiegłym roku na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 11 005 000 pasażerów. To o 853 000 więcej niż w 2023 r. i aż o 2 333 000 więcej niż w 2022 r.  W ciągu ostatnich 12 miesięcy pociągi i autobusy ŁKA pokonały łącznie 7 714 000 kilometrów. To wzrost o 22% w stosunku do 2023 r. 
Grafika przedstawia wykres przewiezionej liczby pasażerów w 2024 r. wyniosła 10 616 693, z czego 6 624 448 to liczba pasażerów w pociągach a 1 089 133 to liczba pasażerów w autobusach KKA.

W 2024 r. w każdym miesiącu z przewozów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało więcej pasażerów niż w poprzednim roku. W drugiej połowie roku pociągami ŁKA podróżowało niemal 400 000 więcej osób niż rok wcześniej. Rekordowymi pod względem frekwencji miesiącami były maj i październik, kiedy to przewieziono ponad milion pasażerów. Pod koniec roku, w grudniu, na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 978 tys. osób, czyli o 15% więcej niż w 2023 r. Każdego dnia, z regionalnym przewoźnikiem, podróżowało średnio ok. 30 tys. pasażerów. 
Grafika przedstawia wykres liczby osób przewiezionych przez ŁKA w latach 2023 oraz 2024 z podziałem na poszczególne miesiące.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna to  gwarancja komfortu, niezawodności i punktualności. 39 nowoczesnych składów posiada szereg udogodnień spełniających oczekiwania pasażerów, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi, pętle indukcyjne oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce.

W ubiegłym roku przewoźnik odnotował doskonały, blisko 100% wynik sprawności swojego taboru. Pojazdy Stadler Flirt3 były niezawodne w 99,69%, Newag Impuls II w 99,33%, z kolei pociągi Newag Hybryda osiągnęły poziom równy 99,93%. Wskaźnik ten obliczany jest osobno dla każdego typu pojazdu. Pod uwagę brane są czasy wyłączeń awaryjnych i łączny czas eksploatacji pojazdów. Wysoka sprawność taboru wynika m.in. z częstych przeglądów oraz regularnych prac serwisowych.

Wykres przedstawia niezawodność taboru ŁKA w ujęciu kwartalnym w 2024 r. z podziałem na modele pociągów Stadler Flirt3, Newag Impuls2, Newag mpuls2 Hybryda. Niezawodność kształtuje się w każdym przypadku powyżej 99%.

Niezawodność pojazdów ŁKA przekłada się też na ich punktualność. Ta w ostatnim roku była o 2,4% wyższa niż w 2023 roku. Pociągi docierały na stacje i przystanki na czas w 97% przypadków. Opóźnienia z winy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w skali roku wyniosły zaledwie 0,3%.

Wykres przedstawia punktualność na przybyciu pociągów ŁKA w 2024 r. a porównaniu do 2023 r. Opóźnienia z winy ŁKA to 0,3%. A Ogółem puktualność kształtuje się na poziomie 99%.

W mijającym roku największą popularnością cieszyły się połączenia z Łodzi do Skierniewic i Warszawy, Łowicza, Sieradza i Poznania czy Kutna. Na każdej z tych tras odnotowano ponad milion podróżnych. Mieszkańcy stolicy województwa chętnie podróżowali też po Łodzi, korzystając z wygodnych, ekologicznych  i szybkich pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wykres przedstawia potoki pasażerskie na poszczególnych trasach w 2024 r. Największą popularnością cieszy się linia Łódź fabryczna/Łódź Widzew - Skierniewice 1666 000 pasażerów.

Ulubione stacje pasażerów ŁKA to Łódź Fabryczna i Łódź Widzew - w ciągu roku skorzystało z nich odpowiednio 2,27 mln i 2,03 mln osób; pasażerowie równie chętnie wybierali stacje: Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec, Zgierz, Koluszki czy Skierniewice.  

Wykres przedstawia najpopularniejsze stacje kolejowe wśród pasażerów ŁKA w 2024 r. Na Łodzi Fabrycznej jest to 2 271 750 pasażerów, dla Łodzi Widzewa 1 920 109 pasażerów, dla Koluszek 1 011 300 pasażerów, Łódź Żabieniec 974 858 pasażerów, Zgierz 886 708, Skierniewice 643 965, Łódź Chojny 479 630, Łódź Niciarniana 461 621, Łódź Pabianicka 374 280 pasażerów.

Serca mieszkańców podbiła też Kolejowa Komunikacja Autobusowa. To nowość w ofercie regionalnego przewoźnika, która już zebrała liczne grono fanów. Autobusy KKA pokonały w 2024 roku ponad milion kilometrów, dowożąc mieszkańców miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej na stacje, skąd mogli kontynuować podróż pociągiem. Ogółem, na dziewięciu liniach KKA (z czego sześć uruchomiono w 2024 r., trzy w 2023 r.) podróżowało 388,4 tys. pasażerów. Największą popularnością cieszyły się połączenia:

KKA ŁA1 Łask – Zelów/Szczerców – 123 121 pasażerów,

KKA ŁA8 Rawa Mazowiecka – Rogów – 77 979 pasażerów,

KKA ŁA5 Będzelin – Koluszki – Budziszewice – 69 930 pasażerów

Mapa przedstawia połączenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁKA.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna cały czas rozwija się dla pasażerów. Przewoźnik pracuje nad ujednoliceniem warunków taryfowych oraz dostosowaniem oferty przewozowej do potrzeb i oczekiwań podróżnych. W 2024 r. sprzedaż biletów ŁKA za pośrednictwem aplikacji i sklepów internetowych stanowiła 38,4% całej sprzedaży. Widać wyraźny wzrost zainteresowania zakupem biletów online. Dlatego regionalny operator planuje rozszerzać sieć dystrybucji online - jeszcze w tym roku bilety ŁKA będzie można kupić w kilku nowych aplikacjach mobilnych. Trwają też prace nad wdrożeniem systemu rezerwacji miejsc siedzących we wszystkich pociągach kategorii ŁKA Sprinter. Rezerwacji będzie można dokonać również przy zakupie biletu w internetowych kanałach sprzedaży oraz kasach.

Wykres sprzedaży biletów wg kanałów dystrybucji w latach 2023 - 2024.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 r., przewoźnik zaplanował zwiększenie o 12% pracy eksploatacyjnej, uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe KKA – ŁA9 i ŁA10.  Poprawie uległa częstotliwość połączeń w aglomeracji łódzkiej, a mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zyskali nocne weekendowe połączenie z Łodzi do Koluszek. Dzięki nowemu połączeniu ŁS SUPER SPRINTER czas przejazdu między Łodzią Fabryczną a Warszawą Wschodnią skrócił się do 75 minut. 

W bydgoskich zakładach PESA trwa produkcja 14 nowoczesnych pociągów, które zasilą tabor ŁKA i będą obsługiwać połączenia m.in. w powstającym w Łodzi tunelu średnicowym. Pierwsze pojazdy przyjadą do Łodzi w połowie 2026 r. O 13 nowych busów powiększy się w 2025 r. flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Te pokaźne zakupy pozwolą w najbliższych latach zwiększać siatkę i częstotliwość połączeń oferowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną.

 

Zgodnie z wymogami prawa informujemy, że nasz serwis stosuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one przechowywane przez Państwa przeglądarkę. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.