ŁKA- Podsumowanie 2019 r. i plany na 2020 r. – Łódzka Kolej Aglomeracyjna


ŁKA- Podsumowanie 2019 r. i plany na 2020 r.

W dniu 30 stycznia 2020 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego odbyła się konferencja prasowa, podczas której podsumowano działania ŁKA w 2019 r. i  przedstawiono plany  na 2020 r.  W konferencji wzięli udział: Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Jastrzębowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, Janusz Malinowski, Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kuba Czajkowski, Dyrektor Zarządzający Astarium (właściciel portalu Koleo). 

W 2019 roku z przejazdów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało ponad 6 mln pasażerów. To o 27 % więcej niż w 2018 roku. Najwięcej podróżnych jeździło na trasie Łódź Kaliska – Łowicz. Najwyższy wzrost frekwencji odnotowano na linii Łódź Widzew - Skierniewice/Warszawa Wschodnia.

Spółka zakończyła drugi etap rozwoju. Ostatni, z 14 zamówionych Impulsów, dotarł do przewoźnika w ostatnim kwartale 2019 roku. Pociągi są wykorzystywane do obsługi nowych połączeń oraz do wzmocnienia wcześniej obsługiwanych tras. 

Wzmocnienie poolu taborowego

Dostawa 14 pojazdów firmy NEWAG S.A. zakończyła się w październiku 2019 r. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta - pociąg Impuls II generacji. Spółka dysponuje obecnie 34 pociągami. W stosunku do 2018 roku zwiększyła dwukrotnie podaż miejsc w jednostkach.

Wzmocnienie poolu taborowego ŁKA pozwoliło na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Praca eksploatacyjna w 2019 roku wyniosła 3 109 000 pociągokilometrów i była o 15% wyższa niż w 2018 roku.

Trzeci etap rozwoju Spółki

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pojazdów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon, w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. W marcu, umowę na dofinansowanie  podpisał Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Schreiber. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach ze 120 do 186, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika, stało się koniecznością. W 2019 roku rozpoczęły się prace projektowe.

Nowe trasy, więcej dotychczasowych połączeń

W marcu 2019 r. ŁKA uruchomiła przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego. Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2019/2020, który zaczął obowiązywać od 15 grudnia 2019 roku, ŁKA rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Zostały uruchomione nowe relacje Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.

Wzrost liczby pasażerów

W  2019 roku z usług przewoźnika skorzystało o ponad 1 mln 300 tysięcy pasażerów więcej niż w 2018 roku, kiedy to ŁKA przewiozła 4 692 230 pasażerów. Ten imponujący wynik Spółka osiągnęła pomimo prowadzonych, przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ,prac remontowych na większości linii obsługiwanych przez Spółkę.

Integracja transportu w województwie łódzkim

Od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę funkcjonowaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, odgrywała integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego.

Bilet zintegrowany ŁKA+PKS

Wykorzystując potencjał działań integracyjnych, ŁKA z dniem 1 września 2019 r. wprowadziła ofertę BILET ZINTEGROWANY ŁKA + PKS, skierowaną do osób wykluczonych komunikacyjnie, nie posiadających własnego środka transportu. Poprzez zintegrowanie rozkładów jazdy przewoźników kolejowych i  autobusowych oraz wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu na przejazd, podróż jest o około 20 % tańsza.

Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego.

Przewozy zasięgiem obejmują wszystkie powiaty województwa łódzkiego.

Ten innowacyjny system, integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim, został doceniony przez branżę. Podczas międzynarodowych targów TRAKO 2019, ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

Wzajemne honorowanie biletów

Wprowadzono, na skalę nie stosowaną dotąd w kraju, integrację różnych środków transportu. W aglomeracji łódzkiej, wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi tj. PKP Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA. Natomiast, w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską.

Rozwój sieci sprzedaży

Od marca 2019 roku ŁKA rozpoczęła sprzedaż biletów przez platformę Bilkom. Jest to kolejny kanał dystrybucji biletów przewoźnika, pozwalający podróżnym bez konieczności wychodzenia z domu lub stania w kolejce do kasy, nabyć bilet. Ponadto, Bilkom umożliwia, oprócz zakupu biletów, sprawdzenie rozkładu jazdy i wyszukanie najlepszego połączenia. Zawiera również mapę wszystkich stacji i przystanków kolejowych w Polsce.

ŁKA sukcesywnie zwiększa sieć biletomatów stacjonarnych. W 2019 roku automaty biletowe postawiono w nowych lokalizacjach:

  • lipiec 2019 r. - dworzec kolejowy Łódź Kaliska,
  • październik 2019 r. - stacje: Zgierz oraz Łęczyca,
  • grudzień 2019 r.  - przejście podziemne na stacji Koluszki.

Rekuperacja i eco-driving

W grudniu 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, dzięki któremu, od stycznia 2020 roku, do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej wykorzystywane są dane, odczytywane w sposób zdalny, z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Pozwala to na rozliczenie rzeczywistego zużycia energii przez pojazdy, a dodatkowo w rozliczaniu energii uwzględniona zostaje rekuperacja, tzn. energia oddawana/zwracana do sieci trakcyjnej podczas hamowania pociągu. Analiza zużywanej energii przez pojazdy na poszczególnych liniach, jak i nawet w poszczególnych pociągach, pozwala na wyznaczenie trendów i wprowadzenie ekonomicznej jazdy. Pozwoli to na optymalizację zużycia energii, nadzorowanie jej gospodarowania jak i zużywania.