Łódź, dn. 2 lipca 2025 r.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przygotowuje się do budowy nowego zaplecza technicznego ŁKA nie zwalnia tempa i podejmuje kolejne strategiczne inwestycje. W środę, 2 lipca Rada Miejska w Łodzi jednogłośnie wyraziła zgodę na dzierżawę terenu pod budowę kolejnego, nowoczesnego zaplecza technicznego. Nowa baza serwisowa wraz z bocznicą kolejową powstanie w zachodniej części miasta. Będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju przewozów kolejowych w regionie.
Dzierżawa dotyczy nieruchomości położonych w Łodzi w rejonie dawnej stacji Łódź Karolew. To kolejny krok na drodze do realizacji tej olbrzymiej inwestycji. Na nowym zapleczu technicznym będą prowadzone wszystkie prace utrzymaniowe i serwisowe pociągów ŁKA, zarówno tych, które już podróżują po Łódzkiem, jak i nowych, które dopiero wyjadą na tory regionu.
Zaplecze techniczne zlokalizowane będzie między al. Bandurskiego i ul. Wróblewskiego, niedaleko zachodniego krańca tunelu średnicowego. Pociągi będą wyruszać z niego w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Chojny. Inwestycja rozszerzy możliwości regionalnego przewoźnika, który po ukończeniu projektu będzie miał do dyspozycji dwa nowoczesne obiekty po obu stronach tunelu. Takie rozwiązanie znacznie usprawni prowadzenie ruchu kolejowego i prace przy utrzymaniu taboru.
Inwestycja realizowana będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj” i współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Łódzkiego na lata 2021-2027”. Jej szacowany koszt to ok. 100 mln złotych. Projekt zakłada m.in. budowę hali składającej się z części serwisowo-naprawczej, warsztatowej, magazynowej oraz socjalnej, infrastruktury technicznej, w tym układu torowego wraz z siecią trakcyjną i systemem sterowania ruchem kolejowym oraz dróg dojazdowych i technologicznych.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna to jeden z najlepiej rozwijających się przewoźników samorządowych w kraju. Od 11 lat łączy mieszkańców Województwa Łódzkiego, inwestuje w nowy tabor, rozwija siatkę połączeń, angażuje się w życie regionu i stawia na zieloną energię. Jej rozwój był możliwy dzięki wsparciu funduszy europejskich.