31 października 2025 r.
31 października to Międzynarodowy Dzień Oszczędzania. Liderem oszczędności w regionie jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która robi wszystko, by ograniczyć zużycie energii elektrycznej, optymalizować ofertę przewozową i działaćw duchu ekologii.
Choć tylko w tamtym roku ŁKA przewiozła ponad 11 mln pasażerów, a pociągi pokonały aż 6,6 mln kilometrów, regionalnemu przewoźnikowi udaje się wpisywać w ideę Międzynarodowego Dnia Oszczędzania. Wszystko dzięki sprawnemu zarządzaniu zużyciem energii. Łódzka Kolej Aglomeracyjna od lat stawia na nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, które nie tylko pozytywnie wpływają
na otaczające środowisko, ale także pozwalają na oszczędności.
Pociągi ŁKA wyposażone są w mechanizmy pozwalające odzyskiwać energię przy hamowaniu. Dodatkowo, wyposażono je w urządzenia, które na bieżąco analizują dane z jazdy pociągu i podpowiada maszyniście, jak optymalnie prowadzić pociąg. System Sensum wskazuje najlepsze momenty przyspieszania i hamowania, co przekłada się na płynną jazdę, a w konsekwencji mniejsze zużycie energii trakcyjnej, ograniczenie emisji CO2, płynniejsze i bardziej punktualne przejazdy oraz wyższy komfort pasażerów. Dzięki temu rozwiązaniu ŁKA może ograniczyć emisję CO2 nawet o 1000 ton rocznie.

Oprócz rekuperacji i eco-drivingu Łódzka Kolej Aglomeracyjna wykorzystuje do zasilania pociągów energię trakcyjną pochodzącą z OZE. W 2024 r. było to już 50%. Dodatkowo, na zapleczu technicznym ŁKA działa farma fotowoltaiczna, która pozwala zdecydowanie obniżyć koszty codziennego funkcjonowania spółki. Energia przez nią produkowana służy do celów „nietrakcyjnych”, czyli do zasilania urządzeń w hali serwisowej, czy oświetlenia. W 2024 roku farma wyprodukowała aż 279,4 MWh. Taka ilość energii pozwoliła w całości pokryć zużycie zaplecza technicznego, a powstałe nadwyżki zostały przekazane do Operatora Sytemu Dystrybucyjnego.
Zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyposażone jest w myjnię z zamkniętym obiegiem wody i własną podczyszczalnią ścieków. Dzięki temu niemal 80% wody użytej do mycia pociągów, trafia ponownie do procesu technologicznego myjni.