ŁKA na XII Europejskim Forum Gospodarczym Łódzkie 2019 – Łódzka Kolej Aglomeracyjna


ŁKA na XII Europejskim Forum Gospodarczym Łódzkie 2019

Przez dwa dni – 16 i 17 września w Łodzi, odbywa się XII Europejskie Forum Gospodarcze – Łódzkie 2019. Merytoryczne sesje plenarne, warsztaty i dyskusje stanowią platformę wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami świata biznesu, nauki, władzami rządowymi i samorządowymi. Pierwszego dnia, podczas panelu „CPK motorem napędowym rozwoju gospodarczego województwa łódzkiego”, o nowych możliwościach transportu pasażerów, zyskach społecznych i gospodarczych dla mieszkańców województwa łódzkiego, które pojawią się wraz z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego, mówili:

Mikołaj Wild, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego,

Piotr Malepszak, Prezes Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o.,

Janusz Malinowski, Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Sp. z o.o.,

Krzysztof Zgorzelski, Prezes Zarządu Przewozy Regionalne Sp. z o.o..

Kolejowa część Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Będą one łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą Polski i CPK, a także wzajemnie między sobą oraz zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej. Każda ze „szprych” składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.

Autorzy kolejowego komponentu CPK zakładają, że odpowiedzialna za budowę nowego hubu spółka celowa ma wybudować m.in. linię szybkiej kolei na trasie Warszawa - CPK- Łódź. Planowany węzeł przesiadkowy, między Warszawą i Łodzią, ma za zadanie zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Jak zaznaczył Prezes Malinowski, komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w obszarze województwa łódzkiego może otworzyć nowe możliwości transportu dla pasażerów w regionie, może również uwolnić przepustowość, której obecnie już brakuje. Łódź może stać się jednym z najważniejszych miejsc przesiadkowych zaraz po Warszawie i CPK. Dzięki tej inwestycji, możliwe jest szersze wprowadzenie rozkładu jazdy z odpowiednimi cyklami na poszczególnych liniach, zgodnie z oczekiwaniami podróżnych. Budowa CPK nie wpłynie na ograniczenie oferty na funkcjonujących obecnie liniach. ŁKA nadal będzie zwiększała liczbę połączeń, a mieszkańcy takich miejscowości jak Łowicz, Skierniewice, Sieradz, Wieruszów otrzymają szybkie połączenia ze stolicą województwa. Czas przejazdu z Łodzi do Sieradza, Skierniewic czy Łowicza skróci się do 30 minut, a Wieruszów może uzyskać połączenie - ok. 50 minut.  

ŁKA kończy realizację drugiego projektu taborowego, za kilkanaście dni dotrą do Łodzi ostatnie dwa pociągi Impuls 2. Łódzka kolej będzie dysponowała flotą 34 pociągów, podaż miejsc w pociągach w stosunku do roku ubiegłego zwiększy się dwukrotnie. Ponadto, Zarząd Spółki, podpisał w tym roku w ramach RPO województwa łódzkiego kontrakt na rozbudowę 10 z 20 pociągów Flirt3 o dodatkowy, trzeci człon. W planach jest także rozbudowa pozostałych Flirtów o dwa dodatkowe człony z możliwością przystosowania pociągów do systemu zasilania 25kV prądu zmiennego.

Spółka może się w ten sposób przygotować się do wprowadzenia ewentualnie dodatkowej oferty do 5 par ŁKA Sprinter kursujących na trasie do Sieradza, Łowicza i Skierniewic, Wieruszowa zarówno po linii konwencjonalnej jak i planowanej KDP. Dzięki temu w godzinach szczytu mieszkańcy wspomnianych miejscowości uzyskają bardzo krótki czas dojazdu/powrotu do/z stolicy województwa łódzkiego.