INFORMACJA ARCHIWALNA
Miasto Łódź ubiega się o organizację tzw. zielonego Expo 2024. Lokalizacja wystawy obejmuje ścisłe centrum miasta. Planowana liczba odwiedzających to ponad 4 miliony osób – turystów z całego świata. Podstawą obsługi transportowej ruchu turystycznego będzie niskoemisyjny i przyjazny dla środowiska transport kolejowy. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przygotowała plan obsługi transportowej tego wydarzenia. Układ połączeń ŁKA zapewni bezpośredni dojazd do miejsca wystawy. W ścisłym centrum Łodzi pociągi będą kursowały z częstotliwością co najmniej 10 minutową.
Kluczowe założenia:
- Ekologiczna kolej głównym środkiem transportu na Expo
- Łatwy dojazd do stacji węzłowych w Łodzi i województwie (Kutno, Koluszki) z dużych miast Polski i Europy
- ŁKA zapewnia transport w obrębie województwa i aglomeracji łódzkiej
- Na stacjach przesiadkowych w Łodzi (Łódź Fabryczna, Łódź Widzew) ŁKA integruje transport kolejowy międzywojewódzki, autobusowy i indywidualny – samochodowy
- Bezpośredni dojazd na wystawę pociągami ŁKA: przystanki Łódź Stoki, Łódź Niciarniana
- Wahadła W1 i W2 zwiększają częstotliwość kursowania pociągów. W ścisłym centrum Łodzi pociągi nie rzadziej niż co 10 minut.
- Najszybciej na Expo koleją.
Łódź jest jednym z głównych węzłów transportowych Europy – położonym na skrzyżowaniu dwóch głównych korytarzy kolejowo-drogowych sieci transeuropejskiej: Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Morze Bałtyckie. Do Łodzi prowadzą linie kolejowe ze Szczecina, Gdańska, Poznania, Warszawy, Białegostoku, Wrocławia, Krakowa czy Katowic. Możliwy jest także dojazd z innych miast europejskich takich jak Bruksela, Paryż, Berlin, Wiedeń, Praga, Budapeszt, Wilno, Ryga, Tallin
i Helsinki.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna integruje poszczególne linie kolejowe transeuropejskiej sieci transportowej przebiegające przez Województwo Łódzkie i umożliwia szybką obsługę ruchu turystycznego w obszarze Aglomeracji Łódzkiej.
Realizowane na terenie Województwa Łódzkiego inwestycje:
• Budowa tunelu średnicowego,
• Modernizacja linii Łódź – Zduńska Wola,
• Modernizacja linii Łódź – Kutno,
• Budowa nowych przystanków na terenie Łodzi i zwiększenie przepustowości linii nr 16 na odcinku Zgierz – Łódź Widzew
Sprawią, że do Łodzi będzie można dojechać koleją z większości dużych miast w Polsce i Europie. Układ połączeń zapewni mieszkańcom Województwa Łódzkiego szybki i bezpośredni transport koleją do stacji zlokalizowanych w sąsiedztwie wystawy Expo Horticultural 2024.
Połączenia kolejowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Pociągi dalekobieżne i wojewódzkie jadące w tunelu średnicowym zatrzymają się na stacji Łódź Fabryczna – największej i najnowocześniejszej stacji kolejowej w regionie i w kraju, mogącej obsłużyć dziennie nawet 100 tys. pasażerów. Po oddaniu do eksploatacji tunelu kolejowego pod centrum miasta stacja Łódź Fabryczna będzie dostępna z każdej części Łodzi i za sprawą projektu rewitalizacji centrum i przebudowy obszaru Nowego Centrum Łodzi stanie się jednym z głównych miejskich węzłów transportowych. Stacja jest w pełni zintegrowana z transportem miejskim – autobusowym i tramwajowym, a także z transportem indywidualnym rowerowym (stacje roweru miejskiego)
i samochodowym. Jest również głównym węzłem transportu międzynarodowego autobusowego.
Obszar wystawy jest dostępny bezpośrednio z przystanków kolejowych:
• Łódź Niciarniana - bezpośredni dojazd pociągami z Kutna, Łowicza, Sieradza, Skierniewic, Koluszek, Radomska, Tomaszowa Mazowieckiego, Warszawy oraz międzywojewódzkie z praktycznie wszystkich kierunków np. Wrocław, Warszawa, Trójmiasto i Poznań;
• Łódź Stoki – dojazd pociągami linii W2 (Pabianice – Zgierz).
Wykorzystanie transportu kolejowego ma tą też tę zaletę, że daje najkrótsze czasy przejazdów ze stacji węzłowych (centrów przesiadkowych) do przystanków kolejowych Łódź Niciarniana i Łódź Stoki obsługujących Expo.
Czas przejazd: Zgierz – Łódź Stoki – 10 minut, Łódź Fabryczna – Łódź Niciarniana – 3 minuty, Łódź Widzew – Łódź Niciarniana 3 minuty.
Z uwagi na pełne zintegrowanie taryfowe i rozkładowe przewoźnika ŁKA z transportem miejskim łatwe będzie zorganizowanie ruchu turystycznego w oparciu o jego sieć połączeń. Pociągi są w pełni dostępne dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przy stacjach i przystankach kolejowych dla obsługi ruchu samochodowego powinny powstać parkingi P&R – w lokalizacjach, które umożliwią wykorzystanie ich również po zakończeniu Wystawy zapewniając mieszkańcom korzyści dodane i trwałość projektu transportowego. Parkingi powinny zostać zlokalizowane przy stacjach/przystankach: Łódź Widzew, Łódź Retkinia, Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Radogoszcz Wschód i Zgierz. Parkingi te miałyby za zadanie skupić ruch samochodowy pochodzący z głównych węzłów transportowych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Obsługa połączeń w ruchu aglomeracyjnym i miejskim wraz z parkingami P&R (przejęcie ruchu turystycznego samochodowego)
Łódzka Kolej Aglomeracyjna dla obsługi ruchu turystycznego uruchomi dodatkowe połączenia
z wykorzystaniem tunelu średnicowego:
• W1 na trasie Zgierz – Łódź Widzew
• W2 na trasie Pabianice – Łódź Widzew, z wydłużeniem części połączeń do Zgierza (przez przystanek Łódź Stoki).
Łódzka Kolej Aglomeracyjna w 2017 roku obsłużyła 3 840 459 pasażerów, o 53% więcej niż w roku 2016. Początek roku 2018 roku wskazuje na dalszy wzrost liczby pasażerów. W styczniu z pociągów ŁKA skorzystało o 25% więcej osób, niż w analogicznym okresie roku 2017. W 2018 roku Spółka powiększy swój pool taborowy o 4 trzyczłonowe pociągi Impuls II firmy Newag S.A. Kolejne pociągi Spółka będzie odbierała od producenta w roku 2019.