ŁKA dołącza do programu Zielona Kolej – Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Loteria ŁKA - zaszczep się i wygrywaj. Łączna wartość nagród wynosi niemal 70 tysięcy złotych. Szczegóły w linku.

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych

Infolinia

telefon 887-879–980 koszt jak za połączenie lokalne

Wyszukaj połączenie:

Rozkład jazdy dostarcza Koleo

ŁKA dołącza do programu Zielona Kolej

Grafika pokazuje możliwy schemat umieszczenia paneli fotowoltaicznych na zapleczu technicznym ŁKA

Pasażerowie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą podróżować 
z wykorzystaniem „zielonej energii”. 
Pierwszy przewoźnik pasażerski w programie Zielona Kolej.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie korzystać z energii elektrycznej z wiatru i słońca do zasilania swoich pociągów. Przewoźnik dołącza do Zielonej Kolei - programu powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. ŁKA planuje także rozpocząć produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na własne potrzeby, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych. 

List intencyjny dotyczący obu kwestii podpisano 13 maja 2021 r., podczas posiedzenia Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Porozumienie zawarte przez spółki dotyczy wypracowania umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię trakcyjną z OZE. Przewozy kolejowe w Łódzkiem czeka więc zielona rewolucja – po regionie jeździć będą pociągi napędzane energią powstałą w elektrowniach słonecznych i wiatrowych. Tym samym ŁKA dołączyła do Programu Zielona Kolej, stworzonego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), inicjatywę branżową na rzecz ciągłej optymalizacji zużycia energii na polskiej kolei, skupiającą ok. 70 podmiotów, odpowiedzialnych za 95% zużycia energii trakcyjnej w Polsce. Celem Programu jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85% do 2030 roku i 100% docelowo. 

Zielona Kolej jest w fazie realizacji – do Programu przystąpiły już  DB Cargo Polska i CTL Logistics. Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest więc pierwszym przewoźnikiem pasażerskim, który zadeklarował aktywne dołączenie do procesu transformacji energetycznej kolei, poprzez wykorzystanie OZE do zasilania swoich przewozów.

- Udział Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w Programie Zielona Kolej świetnie wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030. I to w dwa istotne cele na najbliższe lata – podkreśla Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego. – Pierwszy z tych celów to poprawa klimatu, co wiąże się ze stopniowym przechodzeniem na przyjazne dla środowiska źródła produkcji i wykorzystania energii. Drugi to rozwój systemu transportowego w regionie, między innymi systematyczne wzbogacanie oferty dla mieszkańców województwa podróżujących pociągami. Ale zamierzamy to robić z troską o środowisko, wykorzystując nowoczesne technologie i inwestując w tabor, który będzie bezpieczny dla klimatu.

ŁKA i PKP Energetyka zobowiązały się także do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach należących do łódzkiej kolei. Będą one zasilać infrastrukturę przewoźnika. ŁKA posiada m.in. nowoczesną halę przeglądowo-naprawczą taboru znajdującą się tuż obok stacji Łódź Widzew. Wraz 
z bocznicą kolejową i myjnią pociągów tworzy ona zaplecze techniczne przewoźnika. Infrastruktura ta zajmuje powierzchnię prawie 4,5 ha. Celem współpracy pomiędzy ŁKA i PKP Energetyka będzie wybór najbardziej efektywnych, innowacyjnych technologicznie oraz korzystnych ekonomicznie i przyjaznych środowisku naturalnemu sposobów jej zasilania, przy wykorzystaniu energii ze słońca. To ważny krok w kierunku zmniejszenia śladu węglowego łódzkiego regionalnego przewoźnika kolejowego. Wcześniej podjęcie podobnej kooperacji z PKP Energetyka zadeklarowały PKP Cargo oraz CTL Logistics.

- Łódzka Kolej Aglomeracyjna kieruje się troską o jak najefektywniejsze wykorzystanie energii i ochronę klimatu. Wprowadziliśmy już rekuperację i eco-driving, dzięki czemu zużywamy średniorocznie 25% mniej energii. Kolejnym, naturalnym kierunkiem jest przejście na zasilanie z OZE, co pozwoli nam zaoferować podróże neutralne klimatycznie. Działamy aktywnie w ramach CEEKu i cele tej inicjatywy są nam bardzo bliskie. Do tego naszym wieloletnim partnerem energetycznym jest PKP Energetyka. Czujemy satysfakcję, że podjęte dzisiaj zobowiązanie będzie zrealizowane z korzyścią dla środowiska, pasażerów i firmy – zaznacza Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. 

- Cieszymy się, że działania realizowane dotychczas przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, takie jak integracja z innymi środkami transportu publicznego, zakupy nowoczesnego taboru czy plany pozyskania pociągów o napędzie hybrydowym, rozszerzone zostaną o Program Zielona Kolej. Mam nadzieję, że spełniając warunek neutralności klimatycznej kolej stanie się dla pasażerów środkiem transportu pierwszego wyboru – podkreśla Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. – Celem Programu Zielona Kolej jest nie tylko redukcja emisji CO2 wynikająca z podróżowania koleją, ale również zachęcenie do przenoszenia ładunków i potoków pasażerów na transport szynowy

Zarówno PKP Energetyka, jak i Łódzka Kolej Aglomeracyjna należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które dąży do tego, aby kolej była bardziej konkurencyjna i przyjazna środowisku. W zakresie efektywności energetycznej plany zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu CEEK promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach 
i obiektach kolejowych. Do tego, od 2019 roku Centrum realizuje Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. 

O Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej: 

Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest samorządowym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym, który realizuje usługi transportowe na terenie województwa łódzkiego, mazowieckiego i wielkopolskiego. Pociągi, poza aglomeracją łódzką, kursują między Łodzią a Sieradzem, Ostrowem Wielkopolskim, Kutnem, Tomaszowem Mazowieckim, Drzewicą, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem oraz między Skierniewicami i Łowiczem. W weekendy również na trasie Łódź-Warszawa. Pociągi ŁKA wyposażone są we wszystko, co powinien posiadać nowoczesny skład, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Bezpieczeństwo i komfort podróży zapewniają znajdujące się w pociągu defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne 
w układzie foteli vis a vis oraz strefa dziecięca ze stołem z nadrukiem gry planszowej i kostką do gry. Spółka prowadzi wielokanałowy system dystrybucji biletów, który daje klientom elastyczność i swobodę wyboru najwygodniejszej formy zakupu.

O PKP Energetyka:

Grupa Kapitałowa PKP Energetyka to jedna z większych z firm energetycznych w Polsce. Łączy kolej z systemem energetycznym kraju. Odpowiada za niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. Jest firmą infrastrukturalną. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura PKP Energetyka to ponad 600 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych w całej Polsce. Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 21,5 tys. km linii energetycznych spółki, która dostarcza energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Świadczy również usługi elektroenergetyczne. Do kluczowych klientów firmy należy PKP PLK, którego sieć trakcyjną utrzymuje, oraz przewoźnicy kolejowi. Nad całą infrastrukturą czuwa ponad 4 000 pracowników zorganizowanych w 5 obszarach dystrybucji i obsługi oraz 5 zakładach usług na terenie całego kraju. PKP Energetyka działa od 2001 r., a od 2015 r. jest częścią jednego z największych funduszy inwestycyjnych na świecie – CVC Capital Partners, operującego w kilkudziesięciu krajach Europy, Ameryki Północnej oraz Azji. 

PKP Energetyka od kilku lat konsekwentnie wdraża nowoczesne rozwiązania technologiczne podnoszące jakość, bezpieczeństwo i efektywność prowadzonej działalności. W spółce działają już m. in.: system koordynacji prac  (klasy Workforce Management), narzędzia IT wspierające zarządzanie bezpieczeństwem sieci dystrybucyjnej i ruchu kolejowego, mobilne oraz wirtualne rozwiązania szkoleniowe. Jest jednym z najlepszych pracodawców w Polsce, od trzech lat certyfikowanym wyróżnieniem Top Employer, z bardzo wysokim poziomem zaangażowania pracowników.  

Przeprowadzona digitalizacja pozwala spółce, wspólnie z całą branżą, realizować strategiczny program Zielona Kolej, którego celem jest zmiana miksu energetycznego sektora na 85% czystej energii z OZE w 2030 r. Firma działa aktywnie w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – CEEK.

Zgodnie z wymogami prawa informujemy, że nasz serwis stosuje pliki cookie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one przechowywane przez Państwa przeglądarkę. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.